To jest czas na FAIR PRICING!

Marzec 18, 2020 Comments (None)

Obecnie jest dobry czas, żeby poruszyć kwestię FAIR PRICING – czyli etyczną stronę ustalania cen. W czasie dynamicznych zmian popytu i podaży (tak jak obecnie w sytuacji pandemii Coronawirusa) silne podwyżki cen dają duże możliwości krótkoterminowego wzrostu zysku. Jednak czy to się opłaca?
Od czego więc zależy postrzeganie cen w kategoriach FAIR?
Głównym elementem oceny jest transparentność tzn. zrozumiałe przez konsumentów, obiektywne powody zmiany cen.
Gwałtowny wzrost cen wywołany sytuacją kryzysową tj. obecnie w zdecydowanej większości przypadków nie wiąże się ze wzrostem kosztów produkcji i dystrybucji.
Ceny masek, mydła, żele dezynfekujące pikują do góry wyłącznie z powodu gwałtownego wzrostu popytu.
Przeciwdziałaniem spekulacyjnych zachowań są regulacje cen przez państwo https://biznes.radiozet.pl/News/Koronawirus.-Francja.-Rzad-bedzie-regulowal-ceny-zeli-antybakteryjnych
czy też usuwanie przez Allegro i Amazon „podejrzanych” ofert https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/koronawirus-w-sieci-amazon-i-allegro-usuwaja-podejrzane-oferty/94x4kyb
Przykład pozytywny. Kiedy wynalazca Frederick Banting odkrył insulinę w 1923 roku, odmówił umieszczenia swojego nazwiska na patencie. Uważał, że nieetyczne jest, aby lekarz korzystał z odkrycia, które ratuje życie. Współzałożyciele Bantinga, James Collip i Charles Best, sprzedali patent na insulinę na Uniwersytecie w Toronto za zaledwie 1 USD. Chcieli, aby wszyscy, którzy potrzebowali leków, mogli sobie na to pozwolić.
Obecnie mamy wszyscy rynkowy sprawdzian na FAIR PRICING. Uważam, że warto powstrzymać pokusę do wzrostu cen w czasie. Długoterminowo to się opłaci, kryzys minie a klienci zapamiętają nieuczciwe i uczciwe zachowanie firm, z tym że nieuczciwe zapamiętają na długo.

Dodaj komentarz