Czy wielokrotna przecena zachęca do zakupu?

Czerwiec 6, 2017 Comments (None)

W jednym ze sklepów odzieżowych w Warszawie znaleźliśmy przykład 4-krotnej obniżki ceny produktu komunikowanej poprzez 5 informacji cenowych na metce produktu.

zdjęcie metek z 4-krotną obniżką cen

Jaki komunikat wysyła klientowi taka komunikacja ceny?

Na początku prześledźmy procentowe zmiany cen w każdym z 4 kolejnych kroków.

Widać wyraźnie, że różnice cen nie są regularne, zarówno kwotowo jak i procentowo. Pierwsza obniżka wyniosła 20%, druga 37,5%, kolejne 4,1% oraz 23,25%. Trudno zauważyć jakąkolwiek logikę kolejnych zmian cen, co wskazuje na przypadkową decyzję pracownika detalisty.

Punkty cenowe to kolejny element naszej analizy. Pierwsza cena, czwarta i piąta to pełne ceny, natomiast drugi i trzeci punkt cenowy posiada końcówkę groszy. Brak konsekwencji w stosowaniu końcówek cenowych wzbudza pewne wątpliwości.

Dodatkowo każdy tag cenowy informujący o kolejnej obniżce wygląda dokładnie tak samo. Przez to można odnieść wrażenie, że zostały umieszczone w tym samym czasie. Warto zauważyć, że zmiany cen rzędu 170 zł nie występują z dnia na dzień.

 

Jaki komunikat wysyła klientowi ?

 

Po pierwsze wielokrotna przecena oraz brak logiki w stopniowej redukcji ceny powoduje brak zaufania klienta wobec jakości produktu. Takie działanie może spowodować odstąpienie od zakupu pełnowartościowego produktu z powodu wątpliwości dot. jego jakości. W szczególności dotyczy to produktów, u których ocena jakości podczas zakupu nie jest możliwa.

Po drugie taka komunikacja promocji może mieć negatywny wpływ na wizerunek cenowy retailera. Jeśli sklep oferuje produkt za 269 zł, po czym w krótkim czasie obniża cenę o 116 zł, to klient może zadać sobie pytanie czy ceny produktów nie są zawyżane w celu możliwości wielokrotnej przeceny.

Dodaj komentarz

avatar