Modele cenowe w grach

Czerwiec 28, 2017 Comments (1)

Rynek gier to dynamicznie rosnący sektor biznesu. Szacuje się, że na Świecie jest obecnie około 1,8 mld graczy. Skuteczna monetyzacja tak ogromnego zainteresowania gamingiem jest dużym wyzwaniem, tym bardziej, że główną grupą docelową jest pokolenie Y, Z przyzwyczajonego do powszechnego zastosowania modelu FREE.

 

Najczęściej stosowanymi modelami cenowymi są:

  1. Free2play + mikropłatności
  2. Subskrypcja + mikropłatności
  3. Jednorazowa opłata + mikropłatności

 

Na szczególną uwagę zasługuje system stosowanych mikropłatności. Są to opłaty o niskich nominałach za funkcjonalności w grze, które umożliwiają większą skuteczność gracza. Niskie nominały oczywiście nie są dziełem przypadku. Bardzo liczną grupę graczy stanowią dzieci i  nastolatki, które nie posiadają stałego dochodu, stąd częstsze płatności o niskich nominałach są bardziej skuteczną formą monetyzacji gier. Dodatkowym elementem mającym na celu obniżenie wrażliwości cenowej są tzw. kryptowaluty np. złota, kryształy, riot points, influence points, za które możne dokonywać wybranych mikropłatności.

Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo, jakie modele pricingowe są stosowane w 7 popularnych grach na PC i mobile.

 

  1. World of Warcraft (Blizzard Entertainment).

Gra MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game)
Model cenowy Pay2Play: wersja darmowa, subskrypcja miesięczna + mikropłatności

Ceny subskrypcji:

 

  • wersja darmowa oferuje możliwość gry za darmo do poziomu 20 bez limitu czasu.
  • wersja płatna (19,99$) zawiera w pakiecie miesięczną subskrypcję, która odblokowuje możliwość zdobycia poziomów 1-100, czyli zasadniczo pełnię gry przez miesiąc.
  • dodatek World of Warcraft: Legion (49,99$) odblokowuje nowe lokacje, przeciwników i postaci, nie ma wpływu na subskrypcję.
  • przykładowe opłaty dodatkowe:
    -zmiana rasy 25$
    -zmiana nazwy postaci 10$
    -zmiana serwera 25$
    -zmiana frakcji 30$
    -hełmy 15$
    -wierzchowce i Zwierzaki 25$ i 10$

Co ciekawe, Blizzard często dodaje bonusową zawartość w innych, również swoich grach w pakiecie, np. Edycja Deluxe WoW: Legion zawiera dodatkową zbroję w grze Diablo III, wierzchowca do Heroes of the Storm itp. (obie gry należą do Blizzard)
Gry z podobnym systemem płatności: EVE online, Star Wars: The Old Republic

 

  1. Hearthstone (Blizzard Entertainment)

Gra karciana opierająca się na świecie z WoWa

Model cenowy free2Play + mikropłatności

Możliwe kupno pakietów 5 losowych kart herosów lub przygód za pieniądze lub złoto, zdobywane za zwycięstwa i osiągnięcia. Przygody to specjalne zadania dla jednego gracza których wypełnienie daje nam z góry  ustalone karty. Przygoda składa się zazwyczaj z 4 lub 5 „skrzydeł” (ok. 45 kart). Płacąc zwykłymi pieniędzmi, mamy do wyboru następujące oferty:
-Całość (4 części) za 19,99$
-Pojedyncze części za 6,99$

Ceny pojedynczych pakietów:

Podobne gry karciane to m.in. oparta na Wiedźminie gra Gwint, lub przeniesiona z prawdziwej gry stołowej Magic the Gathering Online.

 

  1. League of Legends (Riot Games) – MOBA (Massive Online Battle Arena)

Model cenowy Free2Play + mikropłatności

Dwie waluty w grze:
1)Riot Points: kupowane za pieniądze; umożliwiają zakup postaci, skórek (zmiana wyglądu) postaci lub totemów oraz ikon graczy.
2)Influence Points: zyskiwane za granie; umozliwiają zakup postaci oraz ikon graczy Przykładowo: Lucian, Kleryk Broni jest do kupienia za 6300 IP bądź 975 RP. Pierwsza cena to około 50 gier. Druga przelicza się na mniej więcej 26 złotych, zależnie od wybranego pakietu.

 

Przelicznik RP na złotówki przy płatności kartą, przelewem lub PayPalem
Przykładowe ceny skórek:

520 RP, 750 RP, 975 RP, 1350 RP, 1820 RP i 3250 RP (Skórki)
260 RP, 585 RP, 790 RP, 880 RP, 975 RP (Postaci)
Skórki możemy dostać również okazjonalnie przez tzw. Hextech Workshop. Jest to system skrzyń i kluczy: obie te rzeczy można kupić w sklepie lub dostać za granie (jeden cały ‚zestaw’ kompletujemy średnio raz lub dwa razy w miesiącu). Ze skrzynki może nam wypaść zarówno postać, jak i skórka lub ikona przywoływacza, ale wybierane losowo. Cena skrzynki i klucza to 125 RP, lub 195 RP jesli kupimy oba w pakiecie.

 

  1. Defender of the Ancients 2 (Valve) – MOBA

Model cenowy Free2Play + mikropłatności

Możliwe kupno różnych zawartości dodatkowych za zwykłe pieniądze, głównie skórki, wybrane lub losowe, pakiety muzyki czy skórki przedmiotów.
Poniżej przykład zestawów skórek dla jednej postaci (Krobelus, the Death Prophet):

 

  1. Counter Strike: Global Offensive (Valve)FPS (First Person Shooter)

Model cenowy jednorazowa opłata 13,99$ + mikropłatności

 

Tzw. Community market umożliwiający kupno skórek do broni od innych użytkowników za pieniądze. System skrzyń i kluczy: za wygrane dostajesz skrzynkę (którą również możesz kupić) do której klucz możesz dokupić za pieniądze


Przykładowe ceny skrzynek i kluczy

Przykładowe (w tym najwyższe) ceny pojedynczych przedmiotów.

 

  1. Clash Royale (Supercell) – mobilna gra strategiczna 1v1.

Model cenowy Free2Play + mikropłatności

Gra opiera się na zdobywaniu postaci i zaklęć, znajdowanych w skrzyniach, których otwarcie zajmuje odpowiednio dużo czasu lub bez oczekiwania, za odpowiednią opłatą w kryształach, za które płacimy z własnej kieszeni.

 

  1. Clash of Clans (Supercell) – mobilna strategiczna gra

Polega na zbudowaniu swojej wioski i ochrony przed innymi graczami.
Model cenowy Free2Play + mikropłatności

Możliwość zakupienia kryształów które umożliwiają przyspieszenie ulepszeń w naszej wiosce.


Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu. Jeżeli Ci się spodobał, zachęcamy do komentowania i dzielenia się nim w mediach społecznościowych.

Jeśli chcesz przeczytać coś jeszcze:

SKUTECZNE PROCESY PRICINGOWE

Uwzględnij potencjał wzrostu zysku z optymalizacji procesów pricingowych w budżecie […]

0 komentarzy

23 przykłady skutecznej prezentacji cen i promocji z niemieckiego retailu

23 przykłady skutecznej prezentacji cen i promocji z niemieckiego retailu: […]

0 komentarzy

Samochód na minuty…?

Branża komunikacyjna/transportowa dynamicznie się rozwija, na co szczególny wpływ ma […]

0 komentarzy

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Montana Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Montana
Gość
Montana

Szczegółowo i fachowo rozpisane. Myślę, że wraz z dalszym rozszerzaniem różnych form cyfrowej dystrybucji gier, tych modeli cenowych będzie coraz więcej.

https://gamera.pl/