Jak ustalić ceny po wprowadzeniu podatku od marketów?

Wrzesień 1, 2016 Comments (None)

Jak zmienią się ceny z powodu podatku od marketów? Czy klienci zauważą zmiany cen?

 

podadet_hipermark

 

Od dzisiaj, t.j. 1.09.16r., obowiązuje ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej. Ustawa zakłada wprowadzenie dwóch stawek podatku – 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł, a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie.

Kwota wolna od podatku w skali roku będzie więc wynosić 204 mln zł.
Mając na uwadze rentowność retail w Polsce na poziomie 1,5%-2%, najbardziej realny scenariusz jest taki, że część lub całość nowego podatku zostanie przeniesiona na wzrost cen detalicznych. Pozostaje więc pytanie: na jakie produkty i o ile wzrosną ceny?

Przyjrzyjmy się kliku przykładowym zmianom cen o wartość 2 stawek podatku:

cena 1,99 zł – podwyżka o 0,8% = 1,59 gr
cena 4,99 zł – podwyżka o 0,8% = 3,9 gr
cena 9,99 zł – podwyżka o 0,8% = 7,9 gr
cena 99 zł – podwyżka o 0,8% = 79 gr

cena 1,99 zł – podwyżka o 1,4% = 2,7 gr
cena 4,99 zł – podwyżka o 1,4% = 6,9 gr
cena 9,99 zł – podwyżka o 1,4% = 13,9 gr
cena 99 zł – podwyżka o 1,4% = 1,38 zł

Ups, a co będzie z dziesiętnymi grosza?
Czy detaliście zdecydują się na wprowadzenie cen typu?

2,059 zł
5,029 zł
10,069 zł
99,79 zł

Zapewne nie, w wielu przypadkach wystąpią zaokrąglenia w dół lub w górę. Pamiętajmy jednak, że większość cen jest zakończona cyfrą 5 lub 9. Zatem zaokrąglenie w takich przypadkach może oznaczać najbliższy punkt cenowy z taką końcówką.

Warty podkreślenia jest także fakt, że produkty posiadające ceny typu: 1,99 zł, 4,99 zł, 9,99 zł, 99 zł cechuje wysoka elastyczność cenowa popytu, tzn. kiedy produkt kosztuje np. 4,99 zł , zmiana ceny na 5,09 zł może spowodować istotny spadek sprzedaży.

Jak pokazują powyższe przykłady wprowadzenie podwyżek cen wynikające z nowego podatku nie będzie prostym zadaniem.
Innym zagadnieniem jest, czy te podwyżki w ogóle zostaną zauważone przez nas konsumentów.

Jaką strategię wg. ciebie przyjmą detaliści?

Odwiedź też nasze inne strony: Optymalizacja cen

Dodaj komentarz

avatar