Strategia cen freemium. Candy Crush Saga pricing case.

Wrzesień 16, 2015 Comments (None)

FREEMIUM – to popularna strategia cenowa stosowana w usługach internetowych, grach mobilnych oraz oprogramowaniu (Dropbox, MailChimp, Spotify, Linkedin).

W tym modelu produkt lub usługa  jest dostępna za darmo, ale korzystanie z zaawansowanych funkcji lub uzyskanie niektórych wirtualnych dóbr wymaga wykupienia wersji premium.

Przyjrzyjmy się grze Candy Crush Saga – najczęściej pobieranej aplikacji na świecie w 2013 roku. W nią grają niemalże wszyscy, chociaż najczęściej są to kobiety w wieku 25 – 45 lat.

wersja 6

 

 

1. Mechanizm gry polega na tym, że pierwszych 35 poziomów jest za darmo. Za kolejne możemy zapłacić lub odczekać jakiś czas, by ukończyć je za darmo. Do dyspozycji mamy również wspomagacze, które ułatwiają ukończenie poziomów. Użytkownicy dostają na próbę po 3 sztuki, a za kolejne muszą zapłacić.

Gra ma również ograniczoną ilość ruchów na poziom. Jeśli się skończą, można dokupić 5 kolejnych wartych 9 sztabek złota lub powtarzać poziom.

 

2. Mikro płatności. Sztabki złota są wirtualną walutą i nimi dokonywane są płatności w grze. Można je kupić w pakietach – tak jak w supermarkecie.

10 – 3,51

100 – 35,50

1000 – 267,00

Dodatkowo  pakiet startowy 50 sztabek + wspomagacze za 22,49 zł.

Jedna sztabka złota kosztuje zatem od 0,27 zł. do 0,35 zł.

 

3. Free? Grę wprawdzie można pobrać za darmo, jednak żeby być skutecznym graczem producent zachęca nas do zrobienia drobnych zakupów wymieniając niewielkie sumy pieniędzy na sztabki złota – za które możemy kupić dodatkowe ruchy i wspomagacze.

Startup King podaje, że ze wszystkich osób, które ukończyły grę, 70% zrobiło to bez dodatkowych płatności, a 30% ich dokonało.

Do konta na platformie (Google Play, App Store itd.) podpięta jest karta kredytowa lub inna forma płatności. Płatności kartą kredytową redukują tzw. „pain of paying” – transakcja wirtualna dodatkowo opóźniona w czasie.

 

Przy ogromnej skali pobrań (ponad 100 mln info. Google Play z 07.09.15) zakupy dokonywane przez około 30% użytkowników przynoszą ogromne zyski. To pokazuje jego efektywność.

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

Odwiedź też nasze inne strony: Optymalizacja cen

 

 

Dodaj komentarz

avatar